Jag har haft mjäll i alla år och en hud som tenderar att lossna lite, speciellt när vädret är lite vått och kyligt. Detta har ju medfört att jag tillsammans med tvillingarna Lundqvist (hockeyspelare och med i reklamfilmen….) har anammat ”head and shoulders” mjällschampo för att hejda hårbotten från att dyka upp på mina axlar. Men för ett par år sedan hittade jag en affär med framförallt fantastiskt hårschampo men också krämer till huden som gör att den vill stanna kvar och vara mjuk. I denna affär finns det en ung man som är svår att beskriva. Han skulle kunna vara för mycket om det inte var för att han verkar vara ”på riktigt” dvs genuint trevlig. Han säger på mycket stark värmländska att min hud är mjuk som en barnrumpa på ett sätt att jag går på det så in i bomben. Sedan föreslår han nya andra produkter som jag oftare än sällan bara köper, mer för att han är bra än att jag behöver dem. Jag har inte längre mjäll och min hud är mjuk som en barnrumpa men poängen är att den trevlige butiksmannen gör att jag vill utmana mig med andra produkter.
Jag har under min tid som människa funderat mycket på vad som gör livet/dagen/stunden/ögonblicket/glimten värt att ta tillvara på och kommit fram till att det finns människor där ute som skapar ”mervärde”. De nöjer sig inte med att bara vara, utan de släpper loss sin unika personlighet på ett sätt att det kan vara för mycket om det inte vore för att de är på riktigt. Jag har några ”mervärdesmänniskor” i mitt liv och jag träffar på dem lite här och där och kan inte sluta att förundras över att vi andra inte lär oss att bli just ”mervärdesmänniskor”.
Det är många företag, organisationer, chefer och människor som har bestämt sig för att varumärksätta (ett ord som alla bra texter bör innehålla 2016… ironi 😉) som ”more of the same” dvs i kassan på ica, hos tandläkaren eller hantverkarna som kommer hem till mig och tror att deras jobb är att sätta upp väggar och att lägga flytspackel, tror jag behöver utveckla detta lite… jag har under hösten för första gången anlitat hantverkare för att renovera hemma. De har lagt golv och satt väggar osv, och detta jobb är bra gjort och de tror säkert att detta räcker, men det gör det inte… jag bara räknar kallt med att detta jobb blir bra utfört. Att jag har hackat bort en halv kvadratmeter flytspackel på gräsmattan eller öppna dörrar, dåligt städat och isoleringstussar i hela trägården gör att jobbet ok men mervärdet finns inte.
Tror värden är redo för ”mer mervärde”. Företag och organisationer behöver konkurrera med att göra lite mer, människor som är ledare/chefer/ägare behöver fundera över:
VARFÖR SKALL JAG SOM KUND VÄLJA JUST DENNA LEVERANTÖR?
VARÖR SKALL JAG SOM ARBETSSÖKANDE VÄLJA ATT SÖKA JOBB HOS JUST DETTA FÖRETAG?
Kan vara så att oavsett vilken roll man har så har ett ”mervärde ett mervärde” och på ett privatplan så kan just lite mer alt lite annorlunda vara något som både ger ett mervärde till sig själv men också i smyg titulera sig ”mervärdesmänniska” dvs i mina ögon när det är på riktigt.

Mikael Fahlén